RAKI TAVERNA, AGIA MARINA

Aloitetaanpas lokakuun ensimmäinen postaus muistelemalla reissumme parasta Tavernaa eli Rakia. Olimme perillä Agia Marinassa myöhään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, joten pääsimme tutkimaan lomakohdettamme kunnolla vasta seuraavana päivänä. Kauppareissun, aamupalan ja meressä uimisen jälkeen lähdimme mielet avoimina tutkimaan Agia Marinan katuja. Ihastelimme talojen, kahviloiden ja pienten putiikkien välistä näkyvää merimaisemaa ja kävelimme puikkelehtien välillä kadulta nousevia mäkiä ylös. Kuvailin samalla Kreetan kaunista kasvillisuutta, kirkkaan värisiä kukkia sekä oliivipuita. Jossain vaiheessa päädyimme umpikujaan, kävelimme mäen takaisin alas ja menimme taas seuraavaa mäkeä ylös. Oli paahtavan kuuma, joka puolelta kuului tuttua kaskaiden sirinää ja ylhäällä mäen päällä näkyi kivan oloinen Taverna johon päätimme mennä syömään loman ensimmäisen lounaan.

Vastaanotto oli ystävällinen ja näytimme varmaan aika janoisilta, joten saimme nopeasti kylmät juomat pöytään. Jääteetä, tuopillinen olutta ja iso pullo vettä.

Mun mielestä meidän olis pitänyt majoittua tuohon alimman kyltin hotelliin! :-D Näiden kylttien kohdalla on ruokakauppa ja vasemmalla mäen päällä on Raki Taverna. Myös hieman kauempana olevan pienen huoltoaseman kohdalta lähtee mäki ylös ja sieltä kaartuu muutaman ravintolan kohdalla tie vasemmalla ja kun jatkaa matkaa niin Raki tulee varmasti vastaan. Me etsittiin yhtenä iltana meille suositeltua ravintolaa juuri tuolta ylhäältä ja ette kerro kellekkään mut mua pelotti siellä pimeessä niin paljon, et meiän oli pakko kääntyy takas pääkadulle. Myöhemmin meille selvis et kyllä siellä niitä ravintoloita on, mut katuja ei oo aina valaistu ni siks siellä oli ihan pilkkopimeetä :-D

Raki oli juuri sellainen kunnon Kreikkalainen Taverna, jota pyöritetään oman perheen kesken. Taustalla soi Kreikkalainen musiikki, palvelu on ystävällistä ja tarjoilijana toimii poika, jonka Mama loihtii toinen toistaan herkullisempia ruokia.

Viimeistään siinä vaiheessa kun pöytään kannetaan talon tarjoamaa jälkiruokaa, tajuat mistä ravintolan nimi on peräisin ;-) Hauska tarjoilija huutaa jo kaukaa tarjotin kädessään "It´s Raki-time!" "Jamas!"

Tripadvisorissa oli kirjoitettu samasta asiasta, jonka mekin huomasimme. Raki on sellainen paikka, jossa monet paikalliset käyvät syömässä ja sehän on aina hyvä merkki! Taverna sijaitsee vähän sellaisessa paikassa, et se jää varmasti monilta matkaajilta kokonaan huomaamatta. Suurin osa ravintoloista on yhden pääkadun varrella ja kaikkien ei välttämättä tule lähdettyä kiertelemään ylös meneviä kujia.

Suosittelen todella tätä Tavernaa, mikäli Agia Marinassa lomailee. Me kävimme tämän ekan päivän jälkeen tuolla yhden kerran illallisella ja viimeisenä iltana juomassa muutamat drinkit ja syömässä jotain pientä. Pidimme Tavernasta kovasti, mutta halusimme tietenkin kokeilla muitakin ruokapaikkoja :-)

Meillä on aika usein tapana ottaa alkupalaksi tzatzikia ja kreikkalainen salaatti. Täällä tzatziki maksoi 3,20€ ja salaatti 4€.

Pääruoaksi otin moussakaa ja tää oli ehdottomasti koko reissun paras! Moussaka-annokset olivat monissa ravintoloissa suunnillen kuusi euroa.

Kävelyreissun jälkeiset juomat katosivat kyllä nopeasti :-)

Nää jälkiruokaherkut oli jotain niin taivaallista ja näitä meille tarjottiin niinä kolmena kertana kun tuolla kävimme :-) Ravintolan herttainen Mama oli tehnyt kolmea herkullista leivonnaista ja niiden lisäksi oli kahta melonia ja pullollinen rakia.

Mun mielestä oli jotenkin tosi kivaa, et kaikille ruokailijoille tarjottiin näitä herkullisia itse tehtyjä leivonnaisia. Yhtenä iltana sain idean ja päätimme käydä kysymässä, voisimmeko mahdollisesti ostaa tuota kormos-keksileivonnaista mukaamme. Mielelläni olisin ottanut vaikka kaikkia, mut ajattelin että toi olis varmaan sellainen jonka saisi hyvin pakattua ja tuotua kotiin. Mama hymyili ihmeissään ja kysyi Kreikaksi että oliko se oikeasti niin hyvää et halutaan ostaa sitä mukaan. Sovittiin, että haetaan vikana iltana pötkö kormosta mukaamme. Leivos oli pakattu todella hyvin ja sitä oli ihan pakko maistaa heti kun pääsimme kotiin. Veimme kormosta myös pienet palat tuliaisiksi ja loput on meidän pakkasessa, yritän säästellä sitä erikois-herkkuhetkiä varten ;-)

Viimeisenä iltana haluttiin mennä vielä käymään Rakissa muutenkin kuin leivoksenhaku-reissulla. Istuskeltiin ja juotiin muutamat drinksut. Pyysimme pienen meze-lautasen puoliksi ja vitsi tossa oli kaikkea ihanaa!

Dolmadeksia eli täytettyjä viininlehtikääryleitä. Näitä on pakko tilata vähintään kerran Kreikassa :-)

Me käytiin loman aikana usein just iltasin ulkona syömässä ja täälläkin syötiin siis yhtenä iltana, mut ne kuvat on pimeässä otettuja ja osa vähän epätarkkoja ni päätin jättää ne nyt kokonaan pois. Ajattelin kertoa muutamista muistakin hyvistä ruokapaikoista Kreetalla, mut eka oli pakko kirjoittaa tästä :-)

Σας ευχαριστώ για τη ρακή, το φαγητό ήταν πραγματικά καλό!

Ja hei muuten! Kreikanmatkan inspiroimana tekemäni kasvismoussaka on nyt mukana kilpailemassa muiden kasvisruokien kanssa. Käykää äänestämässä suosikkianne täällä klikkaamalla kuvan alapuolella olevaa tykkää nappia. Tämän reseptikilpailun voittaja pääsee vierailemaan Savoyn keittiössä. Ja kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan kahden hengen vip-illallinen Savoyssa! :-)

8 kommenttia

1. Tulee kova matkakuume kuvia ihastellessa. Olen Kreikassa viettänyt viikon mittaisia lomia aina silloin tällöin ja nyt muistui mieleen monia lomakokemuksia. Kiitos aamun piristyksestä :)

-Terhi

1. Kiitos kommentista :-) Lomakuvia on kyl aina kiva katsella ja muistella samalla mitä kaikkea tulikaa tehtyä :-)

2. Aah, mä en oo päässy liian moneen vuoteen etelän lämpöön! Enkä taida päästäkään, ku on loihtinu itellensä niin "sitovan" elämän. ..kanat, koirat, kissat, lapsi.. Hoitajaehdokkaat melko vähissä. :D noh, nautin kuvien välityksellä. (Vois vielä laittaa arskat päähän ja ottaa kylmän tuopin eteen, tuskin huomaisin eroa!)

1. Heh no joo, tossa onkin jo vähän enemmän hoitamista :-D Mä haaveilen kans et olis iso talo ja paljon eläimiä. Joten ehkä mäkin joskus vielä katselen näitä matkakuvia arskat päässä ja tuoppi kädessä :-D

3. Itsekin tuli tämän ravintolan ohi käveltyä monta kertaa elokuussa 2012 :) Meillä oli täysihoito, niin ei tarvinnut ruokapaikkoja hakea. Loman tarkoitus olikin vain löhötä ja akkuja ladata, hieman nähtävyyksiä :)

1. Ai säkin oot ollut tuolla! :-) Meilläkin loman tarkoitus oli lähinnä rentoutua, mut sen lisäksi haluttiin vähän kierrellä paikkoja, käydä Haniassa ja syödä mahdollisimman paljon ravintoloissa :-D Voi apua sitä ruoan määrää mitä viikon aikana tuli syötyä tuolla :-D

4. Ikävä iski ja lujaa! <3 Tuo taverna on yksinkertaisesti aivan ihana paikka ja kohta varmaan varaan jo matkaakin ens kesälle Agia Marinaan, vaikkei rahaakaan ole.. :D

5. Todella ystävällinen palvelu ja loistavaa ruokaa, todella suuret annokset. Suosittelen