30 KUVAA & MUUTAMA VINKKI TALLINNAAN

Me pähkäiltiin, että olisi kiva tehdä vielä jotain kun miehellä oli lomaa ja päätettiin lähteä muutamaksi yöksi Tallinnaan. Lähdettiin keskiviikkona aamulaivalla ja tultiin takaisin perjantai-iltana, joten ehdittiin viettää kolme päivää reissussa. Löydettiin hotelli tosi hyvältä paikalta ihan Vanhan kaupungin reunalta, josta päästiin helposti kulkemaan kävellen joka paikkaan.

Loman tarkoituksena oli syödä muutamassa hyvässä ravintolassa, löytää uusi kiva kahvila, viettää yhteistä aikaa ja käydä lapsen kanssa Energia Avastuskeskuksessa. Lisäksi halusin käydä Telliskiven pienissä putiikeissa ja ostaa kotiin tuomisiksi Eesti Pagarin tummaa leipää, joka on ihan mielettömän hyvää!

Koska varattiin reissu ihan ex tempore niin ei valitettavasti ehditty saada enää pöytää Rataskaevu 16 ravintolaan, eikä myöskään heidän pienempään Väike Rataskaevuun. Kesäisin heillä on kuitenkin oma terassi, johon ei oteta pöytävarauksia ja sattumalta siellä olikin tilaa juuri kun päätettiin käydä katsomassa olisiko se aivan täynnä.

Rataskaevu 16-ravintola on TripAdvisorissa sijalla 1  ja sen vuoksi siellä käy varmasti paljon turisteja ja ravintola on oikeastaan aina täynnä. Suosittelenkin sieltä pöydän varaamista. Tämä oli nyt meidän toinen kerta tässä ravintolassa ja kerran ollaan käyty siinä pienemmässä. Ravintolan sisältä löytyy lapsille leikkipaikka, mutta nyt kun söimme ulkona tarjoilija toi pöytään puuvärit ja piirustuspaperia, jotta taaperolla oli jotain puuhailtavaa ruokia odotellessa. Ihana ele!

Rataskaevun alkuleipä on uskomattoman hyvää ja keittiön tervehdykset olivat myös oikein maukkaita.

Ruoat olivat tälläkin kertaa kaikki todella hyvän makuisia ja annokset kauniita. Lasten uunilohi maistui pojalle ja kaiken kaikkiaan ravintolakokemus oli jälleen onnistunut. Rataskaevussa on kivan rento tunnelma, herkulliset ja kauniit annokset sekä hyvä asiakaspalvelu.

On ollut ilo huomata, että Tallinnassa ravintoloihin on helppo mennä pienenkin lapsen kanssa. Heidät otetaan kivasti huomioon, on leluja ja piirustusvälineitä ja leikkipaikkoja.

Kaupungilla on kiva ihan vaan kävellä pitkin mukulakivikatuja, poiketa ehkä johonkin suloiseen putiikkiin tai istahtaa kahville. Meillä sattui lapsen päiväunet menemään hyvin tällä reissulla. Hän nukkui hyvät unet rattaissa, jolloin me istahdettiin hetkeksi kahvilan terassille seurailemaan kaupungin elämää.

Tämä Kohvik Rukis me löydettiin edellisellä reissulla ihan sattumalta, kun mies kävi hakemassa meille kahvit mukaan. Tällä kertaa päätettiin istahtaa ulos pöydän ääreen ja tykättiin kahvilasta todella paljon. Niin paljon, että käytiin täällä loman jokaisena päivänä. Täältä sai hyvää laadukasta kahvia, ihania leivonnaisia, aamiaista ja lounasta, jäätelöä, kotitekoista limonadia ja olutta. Suosittelen ehdottomasti poikkeamaan!

Toisen etukäteen katsomamme ravintolan kanssa meillä kävi hyvä tuuri, sillä saimme kuin saimmekin varattua pöydän suositusta F-Hoone ravintolasta. Lähdettiin jo hyvissä ajoin kävelemään kohti Telliskivi Lommelinnakia. Käytiin kahvilla ja jäätelöllä, ja kiersin vielä pikaisesti muutaman puodin läpi.

Olihan se päästävä pyörimään Home Art-sisustuskauppaan, josta tein tällä kertaa tosi maltillisesti vain muutaman pienen löydön. Viereisestä rakennuksesta löytyi juuri avattu Design Nut-lastentarvikepuoti, jossa oli niin paljon kaikkea ihanaa! Samasta rakennuksesta löytyi muuten myös Dadamoran oma liike. Dadamora on virolainen merkki ja heiltä löytyy tosi kivoja lastenvaatteita.

Kaupoissa kiertelyn jälkeen mentiin vielä hetkeksi F-Hoonen viereiseen leikkipuistoon keinumaan ja siitä suoraan syömään. F-Hoone on Rataskaevun tapaan rento ja hieman boheemi ravintola. Hintataso on mielestäni tosi edullinen, esimerkiksi lasten pasta-annos maksoi 3,50€ ja meidän molempien pääruoat maksoivat alle 10€. Myös täältä löytyi lasten leikkipaikka.

Telliskivi Loomelinnakin alue on tosi kivaa ja selkeästi myös lapsiperheiden suosimaa aluetta. Täältä löytyy ruokapaikkoja, kahviloita, leikkipuisto, designkauppoja ja kesälauantaisin myös kirpputori. Lisäksi aivan vieressä on suuri kappahalli Balti Jaama Turg.

Erikseen haluan vinkata vielä Viru-keskuksen suuresta Rahva Raamat-kirjakaupasta. Täältä löytyy kirjojen lisäksi sisustus- ja lahjatavaraa. Lisäksi kirjakaupassa on akvaario, jota on kiva käydä katsomassa lapsen kanssa. Kaupan yhteydessä on myös kahvila, josta saa vitriiniherkkujen lisäksi lounasta.

Tässä ostokseni tällä kertaa. Espressokupit ja Slow Life Challenge-kortit ostin Rahvat Raamat-kirjakaupasta, loput kipot ja kupot Design Nut-puodista ja pyykkipoika magneetit sekä pojalle kaulimen löysin Home Art-liikkeestä. Lelukaupasta löydettiin muutamia kivoja juttuja lapselle ja laivalta ostettiin tietty vähän karkkia kotiin.

Edellinen Tallinnan reissumme ajoittui alkukevääseen, siitä voit lukea postauksen täällä.

Ja koska Instagramin puolella kyseltiin reissun aikana vinkkejä, että mitä lasten kanssa voisi tehdä Tallinnassa - niin ajattelin tehdä tästä vielä oman erillisen postauksen josta on helppo poimia kiinnostavat tärpit reissua varten.

10 kommenttia

1. Ihanalta näyttää ja kuulostaa teidän reissu. Aina on kiva katsella kuvia myös muidenkin reissuilta,vaikka itse olisi vasta ollut samoilla kaduilla ja kahviloissa kiertelemässä❤️
    Tykkään itse kovin Tallinnasta, aina löytyy uusia paikkoja & kauppoja missä kierrellä.
    Upeasti esitelty ja kuvat ovat hienoja!

1. Kiitos Tiina! Tykkään itsekin lukea muiden reissutunnelmista ja katsella kuvia. Tallinnasta löytyy yllättävän paljon kaikkea kivaa! Nyt vasta vuoden sisällä ollaan käyty siellä enemmänkin kiertelemässä, kun edellisistä kerroista oli jo vuosia aikaa :)

2. Onpas kivoja vinkkejä. Tuo Rukis kahvila pitääkin muistaa testata, ei ole tuttu entuudestaan. Rataskaevu 16 on kyllä niin hyvä, hinta-laatusuhde enemmän kuin kohdallaan, ja niin hyvä palvelu, tunnelma ja ympäristö. :) Tallinna on mukava kohde ihan vaan viikonloppumatkalle, ehtii hyvin tehdä kaikkea lyhyessäkin ajassa. Ja esim. ravintolatarjonta todella hyvä, ja hinnat edukkaita. Sama juttu kahviloissa. :)

1. Kiva jos vinkeistä on iloa! Rukis on ehdottomasti visiitin arvoinen kahvila. Kiva tunnelma ja ihanat herkut sekä ystävällinen asiakaspalvelu :) Tallinnassa tosiaan riittää ihmeteltävää, seuraavan kerran olisi kiva päästä sinne joulun aikoihin ♥

3. Siitä on aikaa kun ollaan käyty tallinnassa ja nyt voisin lähteä sinne vaikka heti :) Paljon uutta juttua mulle tässä tekstissä :)

1. Tallinna on tosi kiva kaupunki! Sinne on helppo mennä viettämään pientä minilomaa, suosittelen! :)

4. Ihania kuvia ja vinkkejä.
    Toi oli juuri mun kuulonen reissu.
    Pitäsköhän lähteä joskus issekseen etsimään paikkoja.
    On tullut käytyä Tallinnassa monta kertaa mutta kaikki tuo kokematta kun matkaseuraa ei kiinnosta erityiset kahvilat, saati sisustusputiikit tms niin tippaakaan

1. Kiitos! Kannattaa kyllä mennä, jos tulee mahdollisuus. Tallinnasta löytyy niin paljon kaikkea mistä varmasti pitäisit :)

5. Tallinnaan on päästävä vihdoinkin yli 10 v käymättömyyden jälkeen. Hienot kuvat ja kivaa kerrontaa Tallinnan käyntikohteista! Lämmin kiitos Minka postauksesta, joka osui ja upposi!

1. Voi kiitos, ihana kuulla että postauksesta oli iloa :) Kiva kun jätit kommentin! Jostain syystä en saa enää ilmoitusta blogiin tulleista kommenteista, joten nyt vasta huomasin tämän.