KREIKKA, LEFKAS, NIDRI 2010

Olimme siis lomailemassa Lefkaksen saarella Nidrin pikkukylässä, elokuun lopussa 2010. Tämä oli yhdestoista matkani Kreikkaan. Kuvia tuli otettua tosi paljon! Oli muuten hassua kun tiesi, että oli istunut samassa La Minute kahvilassa, makoillut samalla rannalla ja uinut samassa meressä noin kaksikymmentä vuotta aiemmin. En tietenkään muista noista reissuista mitään, mutta meillä on valokuvia joissa olemme perheeni kanssa lomailemassa tuolla samalla saarella ollessani 1 ja 2 vuotias. Nyt olimme reissussa kahdestaan avomieheni kanssa :-)

Herkullisia ruokia, kauniita rantoja, ihan sairaan kuuma, kivoja pikku kahviloita ja romanttisia iltakävelyjä kauniisti valaistulla rantakadulla, illallisia hyvissä ravintoloissa ja skootteriretkiä ympäri saarta. Pieni ja vaatimaton hotellihuone, jossa lähinnä nukuimme ja välillä söimme aamupalan parvekkeella. Taitaakin olla muuten ensimmäinen kerta kun lisäsin kuvan myös itsestäni tänne blogiin :-)

Me vuokrattiin skootteri ja kierrettiin saarta ympäri pysähdellen uimaan mm. Porto Katsikin ja Vassilikin upeille rannoille. Välillä syötiin paikallisten pitämissä pikkuruisissa tavernoissa ja taas jatkettiin matkaa. Lisäks käytiin myös saaren pääkaupungissa Lefkadassa, siellä kierreltiin vähän kauppoja, käytiin syömässä ja käveltiin siestan aikaan melko hiljaisessa satamassa :-)

Suosittelen todella vuokraamaan joko auton tai skootterin, mutta etenkin skootterin kanssa on syytä olla varovainen. Tiet ovat todella liukkaita ja niimpä mekin kaaduttiin skootterilla kun oltiin palaamassa takaisin Nidrin kylään. Molemmilta aukes jalat aika pahasti ja käsiin tuli pienempiä haavoja. Onneksi ei sentään käynyt pahemmin, mutta lääkärissä oli kuitenkin käytävä kun palattiin takaisin Suomeen. Loppureissu hoidettiin haavoja apteekista saamillamme voiteilla ja siteillä. Paikalliset kertoivat myöhemmin syynkin siihen, miksi tiet siellä ovat niin liukkaita. Ilmeisesti kuumuuden takia asfaltti sisältää enemmän.. jotain.. joka tekee pinnasta erityisen liukkaan. Ja muistakaa kypärät! Joissakin vuokrapaikoissa ne sanoo, että kypärää ei tarvitse ja monesti paikalliset ajeleekin ilman kypärää. Aluks kysyttiin niitä vuokraamosta niin ne katto mun rastatukkaa ja sanoi että en mä ainakaan tarttee sellasta ja et ei niillä ees oo niin isoa kypärää :-D Hah! Mut onneks oli molemmilla kypärät päässä, kun kerran lennettiinkin sinne tien poskeen.

Niin ja pakko vielä hehkuttaa tota vikassa kuvassa näkyvää pikkugrilliä, jonka nimi on Stathis. Siitä tuli meidän ehdoton lemppari Gyrosmesta! Gyros Pita possulla maksoi 1,80€ ja kanalla 2€. Kreikkalainen salaatti oli 4€ ja muutenkin kallein annos tais olla vaan 7€. Opittiin aika nopeesti et yöllä kahdentoista jälkeen saatto olla noi gyrosleivät ja liha loppu ja toi oli kyllä suosittu ruokapaikka myös paikallisten keskuudessa. Me juteltiin ton kuvassa näkyvän kokin kanssa ja hän kertoi, että gyros pitaa menee päivittäin sellanen 800 annosta ja enemmänkin menis, mutta niille ei mahtunu enempään niitä leipiä säilytettäväksi. Yks kuski toi joka aamu autollisen niitä leipiä ja ne tunki kaikki kaapit ihan täyteen.

Toinen hyvä ja edullinen ruokapaikka on satamakadulla Lefkadasta poispäin, sellainen kuin Ionion. Mut lempparimme satamakadulla oli kuitenkin Island ja siellä kävimmekin varmaan kolmena iltana syömässä. Tosi mukava henkilökunta ja herkulliset sekä isot annokset. Mä tilasin yhtenä iltana spagetti bolognesen ja yks tarjoilija tuli huolestuneen oloisena kysymään, että enkö tykännyt siitä kun jätin niin paljon. Sanoin, että oon ihan täynnä ja hän nauroi että ens kerralla tuo mulle lasten listan :-D Olisin saanut loput annoksesta mukaani, mutta kun meidän pöydän vieressä makoili tosi suloinen katukoira ja niin me tehtiin salainen sopimus, että kun ravintola menee kiinni niin tarjoilija antaa loput mun annoksesta sille koiralle. Juteltiin paljon kissoista ja koirista, tarjoilija kertoi et sitä pidetään ihan hulluna siellä kun se on ottanu niin paljon eläimiä kadulta kotiinsa kun haluaa hoitaa niitä ja sillä oli kauheet velat eläinlääkäriin kun se vie aina kaikkia loukkaantuneita pikkuisia sinne hoitoon :'-)

Reissu oli todella onnistunut ja luulenpa että aiomme matkustaa Nidriin vielä uudemmankin kerran.♥
Lisää Kreikkakuvia löytyy postauksesta, jossa kerron reissustamme Samokseen.

10 kommenttia

1. Voi ei! Lefkas <3
    Kuvien mukana samoissa paikoissa, vaikka hieman ovat muuttuneetkin.. *huokaus* -Äiskä

1. Niin! Hieman ovat muuttuneet ranta-ja pääkatu niistä vanhemmista kuvista :-) Tuntuu et siitä on ikuisuus kun on ollut reissussa viimeksi, vaikka siitä onkin alle vuosi. Tosin on sekin jo liian pitkä aika :-D

2. Jestas näitä kuvia..kuin esitteestä. Oletko käynyt ihan kurssin?

1. Kiitos! En oo käynyt mitään kursseja valokuvaukseen liittyen, mutta haluaisin kyl käydä :-)

3. Upeita kuvia! Uskomattoman kauniita :)

4. Ihanan näköistä, huokaa hän ja katsoo ikkunasta Suomen harmaata elokuista taivasta :DD minä kävin joskus teininä Kosilla ja ehkä 6 vuotta sitten Kofrulla.

1. Mäkin aina huokailen kun katselen näitä matkakuvia talvella! :-D

5. Oi mitä kuvia. Ei näitä sais katsoa, tulee KAAMEA Kreikan ikävä. Ens kesään on pitkä aika. Huoh.

1. Mutta onneks on kuvia joita katsella seuraavaa matkaa odotellessa! :-)