VIIKON LOMA PLATANIAKSESSA

Lomaterveisiä Kreetalta! Me lomailtiin juuri viikon verran Plataniaksessa ja luvassa olisi pienen blogitauon jälkeen katsaus meidän lomatunnelmiin. Platanias valikoitui lomakohteeksi oikeastaan sattumalta, kun etsimme Kreikasta kohdetta jonne olisi helppo matkustaa pienen taaperon kanssa. Edellisestä lomasta Kreetalla Agia Marinassa olikin jo viisi vuotta aikaa, joten oli kiva palata samoihin maisemiin pienen tauon jälkeen.

Platanias sijaitsee Kreetan pohjoisrannikolla vain noin 10 kilometrin päässä Haniasta, aivan Agia Marinan vieressä. Plataniasta on monissa esittelyissä kehuttu lapsiystävälliseksi ja helpoksi kohteeksi lasten kanssa. Me ollaan oltu siellä oman perheen kesken 28 vuotta sitten, eli silloin kun olin itse suunnilleen saman ikäinen kuin meidän poika on nyt. Vanhoja lomakuvia selatessa ja vanhempien muistoja kuunnellessa sen huomasi, kuinka paljon Platanias oli muuttunut enemmän turisteille suunnatuksi kohteeksi. Platanias sopi kuitenkin hyvin ensimmäiseksi rantalomakohteeksi alle kaksi vuotiaan kanssa. Saimme viettää ihanan lomaviikon auringosta, uimisesta ja herkullisesta ruoasta nauttien.

Meillä oli huone kivasta pienestä huoneistohotellista Plataniaksen laidalla. Suoraan ovesta ulos astuessa edessä oli allas-alue aurinkotuoleineen sekä lastenallas ja suuri aikuisten allas. Altaalla vietimme aikaa melkein joka päivä, muutaman kerran aamupäivällä mutta yleensä vasta iltapäivällä rannalla oleskelun ja päiväunien jälkeen.

Meille kehkeytyi ikään kuin vahingossa tavaksi syödä joka toinen aamupala itse valmistaen huoneessa ja joka toinen aamu kävelimme johonkin rannalla sijaitsevaan tavernaan aamiaiselle. Nämä aamupalahetket olivat yksiä loman kohokohtia. Riitti kun levitti huoneessa aurinkorasvat kaikille ja käveli ovesta ulos. Suoraan tien toisella puolella olikin jo ranta, jonka varrelta löytyi vaikka kuinka paljon houkuttelevia tavernoita ja hotellien aamiaisbuffetteja. Näin äitinä sitä arvostaa suuresti jonkun muun valmistamaa aamiaista ja nyt sen sai vielä nauttia meren äärellä. Mitä nyt muutamat kiukkupuuskat, pöydälle kaadetut appelsiinimehut ja maahan heitetyt croissantit muistuttivat niistä arkisista aamuista kotona. Mutta nyt oltiin lomalla ja nautin näistä hetkistä ihan mielettömästi!

Aamiaisen jälkeen söimme usein päivällä hedelmäsalaattia ja kreikkalaista jogurttia hunajalla, kreikkalaista salaattia tai gyros pitaa, jota haettiin muutamana päivänä myös hotellille kun lapsi meni päiväunille. Illemmalla käveltiin sitten aina johonkin ravintolaan syömään alkupalat ja pääruoat. Alkupalaksi otimme yleensä tsatsikia ja valkosipulileipää, sekä joskus myös fetasalaattia, munakoisotahnalla täytettyä leipää ja saganaki-juustoa sekä oliiveja.

Pääruoaksi valikoitui useammankin kerran aina niin hyvää moussakaa, suuressa pizzauunissa paistettua herkullista pizzaa, täytettyjä kasviksia ja erilaisia kreikkalaisia grillilautasia. Lapselle otimme joskus oman pasta bolognesen, kanaa ja perunoita tai lihapullia - mutta usein hänelle riitti syötävää myös meidän annoksista.

Muutaman ravintolan bongasin Trip Advisorista, mutta muuten etsittiin aina kävellessä joku kivan näköinen paikka jonne mentiin syömään.

Ehdottomasti parasta koko lomassa oli kun sai nähdä oman lapsen ilon ja riemun! Hän sai joka päivä kerätä rannalla kiviä, rakennella hiekkakakkuja, polskia meressä ja uima-altaassa, syödä banaanijäätelöä ja juoda appelsiinimehua, leikkiä ravintoloiden leikkipaikoissa ja maksaa ostokset kun kävimme marketeissa.

Jokaisessa tavernassa ja ruokapaikassa lapset otettiin ihanasti huomioon. Vasta puristettuun appelsiinimehuun sai värikkäitä kiemuraisia pillejä ja sateenvarjokoristeita. Lähes joka paikassa oli lapsille leikkipaikka ja monesti myös omat lasten menut. Yhdessä paikassa lasten annokseen kuului myös vapaavalintaiset lelut joista meille valikoitui pieni paloauto ja helikopteri. Näistä riitti iloa koko loman ajan ja vielä kotonakin!

Ehdin juuri sopivasti ottaa lomalle mukaan uuden Play&Go-leikkimaton, jonka sain yhteistyön merkeissä Kiddex Oy:lta. Uusi leikkimatto on suunniteltu ulkokäyttöön ja päästiinkin heti sopivasti testaamaan tätä rannalle. Kokemuksia uudesta leikkimatosta tulee myöhemmin blogiin.

Halusimme käydä yhtenä lomapäivänä Haniassa, jonne pääsee Plataniaksesta kätevästi bussilla. Busseja menee pääkadun varrelta noin puolen tunnin välein ja matka kestää ruuhkista riippuen noin puoli tuntia. Bussilippu maksaa yhdeltä aikuiselta 2,10€ ja pienet lapset matkaavat ilmaiseksi.

Edellisellä Kreetan reissulla kävimme Hanian kauppahallissa ja kiertelimme tunnelmallisia pieniä kujia sekä vanhan sataman aluetta, joka on etenkin iltaisin ihan mielettömän tunnelmallinen. Nyt aikeissa oli lähinnä käydä päiväseltään kiertämässä sataman aluetta ja käydä lounaalla. Hieman sivummalla satamasta on myös paikallisten suosimat markkinat, joilla kierreltiin aiemmalla reissulla. Täällä riittää paljon kierreltävää ja ihastuttavia kahviloita ja pieniä putiikkeja löytyy vaikka kuinka paljon myös turistialueen ulkopuolelta.

Rakastan kahvia ja näissä Kreikan helteissä en ehkä tiedä mitään parempaa kuin frappé! Kreikkalainen jääkahvi maistuu vaan niiin hyvältä ja sainkin nyt yhdeltä paikalliselta hyvän vinkin siihen, miten voin valmistaa kotona mahdollisimman paljon oikeaa frappéa muistuttavaa jääkahvia. Ollaan kyllä päästy jo testailemalla aika lähelle oikeaa makua, mutta nyt kun tiedän mitä kahvia Kreikassa käytetään niin pakko kokeilla vielä sillä.

Meillä oli mielettömän ihana loma, josta riittää muistoja ja kerrottavaa vielä pitkäksi aikaa. Kuitenkaan täysin ilman harmaita hiuksia ei tästä lomasta selvitty. Vilkkaan ja uhmakkaan pikku matkaajan kanssa kun oli todellakin omat haasteensa niin lennoilla kuin itse kohteessakin. Saatiin ravintoloissa jatkuvasti juosta perässä ja ottaa koppeja milloin juomalaseista ja milloin pöydällä koristeena olevista simpukoista, sekä haarukoista ja veitsistä. Leikkipaikoilla sai olla tarkkana, ettei hurjapää kiipeä niihin kaikista korkeimpiin liukumäkiin tai karkaa aidan alta kadulle. Kiirettä piti siis!

Onneksi useimmat tarjoilijat ja tavernan vanhat papat ottivat kiukuttelun huumorilla, toivat pöytään uudet puhtaat aterimet sekä vesimelonia ja viihdyttivät lasta joka olisi halunnut tehdä kaikkea muuta kuin istua pöydän ääressä syömässä ruokaansa. Itkupotkuraivareilta ei siis säästytty, mutta ainoastaan kerran tuli sellainen olo että olisi tehnyt mieli kipittää takaisin hotellille kun ravintolan omistaja pudisteli meille päätään toiselta puolelta ruokapaikkaa. Tähän ravintolaan oltiin itse asiassa vielä menty sen vuoksi, kun sitä oli kehuttu "lapsiystävällisenä ja lapset huomioon ottavana ravintolana" mutta meille jäi aivan toisenlainen fiilis.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita siis riitti, mutta mitään vakavampaa kuin muutamia naarmuja polvissa ei sattunut. Saatiin kuitenkin todeta, että onneksi meillä on hyvät vakuutukset sillä loma alkoi muutoin hieman ikävissä merkeissä. Heti toisena lomapäivänä kun palasimme rannalta takaisin huoneeseen, huomasin että kannettavan tietokoneeni näyttö oli mennyt täysin hajalle! Konetta ei saanut enää edes päälle ja kun siivooja oli käynyt juuri poissa ollessamme huoneessa, niin ei ollut oikein muuta vaihtoehtoa kuin että hän oli vahingossa tiputtanut koneen ja lähdimme heti selvittämään asiaa.

Olin tietenkin asiasta todella harmissani, sillä tarkoitus oli kirjoittaa reissukuulumisia blogiin paikan päältä ja siirtää muistikortilta kameran kuviakin välillä koneelle. Ja olihan mulla paljon tärkeitä juttuja koneella tallessa muutenkin.

Emme saaneet koko loman aikana selvitettyä asiaa hotellin omistajien kanssa ja sainkin sitten soitella muutaman kerran matkanjärjestäjälle ja vakuutusyhtiiön että asian saisi jotenkin selvitettyä. Tästä jäi toki suoraan sanottuna aika nihkeät fiilikset hotellin omistajia kohtaan, he kun olivat olleet aluksi aivan ihania meitä kohtaan. Kantoivat meille tuoreita appelsiineja, leikittivät poikaa ja kyselivät aina kuulumisia ja heistä sai todella ystävällisen vaikutelman. Mutta tämän tietokoneen rikkoutumisen jälkeen hyvä kun he edes moikkasivat meille, joten tottakai tämä vaikutti meidän kokonaiskuvaan itse hotellista.

Matkanjärjestäjien kanssa jutellessani he olivat pahoillaan ja kertoivat, että tämä on valitettavan tyypillistä kun huoneessa menee turistin omaisuutta rikki tai jotakin katoaa huoneesta. Ei tietenkään voi yleistää eikä näin varmasti tapahdu joka paikassa, mutta harmillista jos näin tosiaan on. Tämä oli ensimmäinen kerta kun näin tapahtui meille ja nyt odotellaan sitten päätöstä vakuutusyhtiöltä.

Nyt mulla on kameran muistikortti täynnä reissukuvia ja miehen pöytäkone käytössä, joten lisää lomapostauksia on varmasti tulossa! Päivitin loman aikana Insta Storiesiin meidän kuulumisia ja sain niin paljon kyselyjä suosikkiravintoloistamme ja vinkeistä lapsen kanssa Plataniaksessa, että koitan saada mahdollisimman pian tehtyä ainakin niistä postaukset.

9 kommenttia

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

2. Ihana lomapostaus, ja kuvat. Kiva loma teillä ollut :)

3. Lomapostauksia on aina niin kiva lukea!
    Valmiit aamupalat on kyllä ihan huippuja. Ja yleensäkin se että pääsee valmiiseen pöytään syömään eikä tarvitse välittää tiskeistä jne. Sit on taas loman jälkeen kokkausmotivaatio ylimmillään ja pää pursuaa ideoita mitä voisi tehdä.
    Onpa tylsä tuo läppärijuttu - toivotaan että asiat selviää vielä teidän eduksi!

1. Aivan! Oli se kyllä yksi loman kohokohdista kun ei tarvinnut juuri itse kokkailla tai huolehtia muistakaan kotitöistä :) Läppärin kanssa kävi loppu viimein hyvin ja vakuutus korvasi uuden. Sai huokaista helpotuksesta siis sen suhteen!

4. Kiitos tästä tekstistä ja vielä isompi kiitos kuvista joiden ansiosta varmistui että me niin lähdetään Kreikkaan perheen kanssa!! Noi ruokakuvat ja maisemat! Mietityttänyt matkustus uhmaikäisen lapsen kanssa mutta jos mekin löydetään paikka jossa olis paljon tekemistä lapselle niin eiköhän me pärjätä. Miten teillä lennot meni kun alle 2 veellähän ei vielä ole omaa istumapaikkaa? Kaikki vinkit on tervetulleita :) Iso kiitos!

-Mira

1. Voi miten ihana kuulla että postauksesta ja kuvista oli iloa! Mihin päin Kreikkaa suuntaatte? :)

Mun paras vinkki lentomatkoille ja lomailuun on, että täytyy vaan koittaa pysyä itse rauhallisena ja pää kylmänä. Olin itse varautunut ostamalla lapselle lentomatkoja varten muutaman uuden kirjan ja hyvät eväät sekä pientä naposteltavaa. Ja vaikka muuten meillä poika tykkää tosi paljon kirjoista, niin lennoilla edes uusi autokirja ei kiinnostanut kun hän olisi halunnut vaan päästä pois sylistä juoksemaan käytävää pitkin :D Meillä kesti lennot reilut 3,5 tuntia joista lapsi nukkui menomatkalla ehkä puoli tuntia. Muuten sitten koitettiin viettää aikaa katsomalla puhelimelle valmiiksi ladattua Pipsa Possua, ihmettelemällä lentokoneen ikkunasta näkyviä pilviä ja keksimällä kaikenlaista juteltavaa tulevasta lomasta. Seuraavat lennot on varmasti jo helpompia kun tosiaan yli 2-vuotiaalle on sitten jo oma istumapaikka! :)

Tsemppiä teille lentoihin ja ihanaa lomaa!

5. Oli mukava lukea teidän lomanvietosta. Katsohan hyvinkasvatettu.com blogia siellä on mm. 10 ideaa taaperoille pieniin tiloihin. Niistä saa mukavia vinkkejä mm. Lentokoneeseen tai ravintolaan. Virpi

1. Kiitos Virpi! Sivusto onkin jo tuttu ja tosi hyödyllinen! :) Luulen, että seuraavan kerran lennot menevät jo paljon mukavammin kun lapsella on oma istumapaikka. Mikään puuha ei jaksanut oikein kauaa innostaa kun olisi vaan halunnut istua omalla paikalla ja juosta käytävällä :D Toivotaan että myös ravintolassa syöminen rauhoittuisi vähitellen niin olisi mukavampi käydä ulkona syömässä!