MINILOMA PRAHASSA

Blogini Facebook-sivuja ja Instagramia seuraavat tietävätkin jo, että vietimme miehen kanssa pienen miniloman Prahassa parisen viikkoa sitten. Olimme saaneet sovittua molempien talviloman samalle viikolle ja pieniä lomasuunnitelmia toki oli, mutta muutamien mutkien vuoksi ajateltiin siirtää niitä. Siskoni oli kuitenkin lähdössä lomaviikolla poikaystävänsä kanssa veljeni luokse Prahaan ja yhtenä iltana saimme miehen kanssa idean, että mitäpä jos mekin sit kuitenkin lähdettäisiin. Ja siitä reilun puolen tunnin päästä meillä olikin jo lentoliput ja hotelli varattuna.

Seuraavat pari viikkoa olikin sitten vaikeita, sillä päätimme salata tulevan reissumme niin siskoltani kuin Prahassa asuvalta veljeltänikin. Vaati kieltämättä pientä kikkailua ja pokkana pysymistä, mutta oli ehdottomasti sen arvoista. Veronika oli siis ainut, joka tiesi tulostamme ja osasi odottaa meitä. Saavuimme muutamaa tuntia siskoani aikaisemmin perille, kirjauduimme hotelliin ja matkasimme ratikalla veljeni perheen luokse sillä välin kun hän oli siskoani kentällä vastassa. Onneksi saimme videoitua sen hetken, kun he astuivat eteiseen ja me olimmekin siellä! Voi sitä ihmettelyn määrää! Vielä myöhemmin illalla siskoni kysyi, että "ollaanhan me Minka nyt siis varmasti tsekeissä eikä suomessa? En tajua vieläkään että te olette oikeasti täällä!"

Matkan tarkoitus oli saada pieni irtiotto arjesta ja siinä me todella onnistuimme. Mitään suunnitelmia ei ollut, kunhan saisimme viettää aikaa veljen luona ja tehdä juuri sitä mikä siinä hetkessä tuntui hyvältä. Prahassa oli jo selkeästi keväisempi sää kuin suomessa ja raikas ulkoilma houkutteli seikkailemaan pitkin mukulakivikatuja vailla määränpäätä. Kuvia en ottanut mitenkään ihan hirveästi, mutta keräsin tähän postaukseen nyt jokaiselta päivältä jotakin.

Kiersimme muutamat paikalliset markkinat (Jirak ja Naplavka), maistelimme kakkupaloja ja leivonnaisia. Pidän vaan niin kovasti siitä markkinatunnelmasta, johon sekoittuu puheensorinan ja livemusiikin lisäksi tuoreiden leivonnaisten ja vahvan kahvin tuoksu. Ihmiset täyttävät korejaan vihanneksilla, hedelmillä, kananmunilla ja juustolla. Lähes jokaisella vastaantulijalla on käsissään muki vastapuristettua mehua tai olutta ja kimppu tulppaaneja tai näin pääsiäisen tullen valtavia pajunkissoja. Ostimme samasta kojusta suklaisen jättimarengin kuin viime kesänäkin ja istuimme joen rannassa katselemassa lintuja ruokkivia paikallisia.

Söimme ravintoloissa, niin vanhoissa tutuissa kuin uusissa paikoissakin. Heti ensimmäisenä päivänä suuntasimme porukalla paljon kehuja saaneeseen Fine Burger Bistro Dishiin, jossa tarjoiltiin mielettömän hyviä hampurilaisia ja erilaisia kotitekoisia ranskalaisia dippeineen. Ruoan jälkeen testasimme vielä hotellin lähettyvillä olevan uuden vegaanikahvilan Pastvan, josta löytyi erilaisten kahvien ja teelaatujen lisäksi myös ihania raakakakkuja, hanaolutta ja pientä purtavaa. Kahvila oli aivan täynnä ja iloiset työntekijät tarjosivat vettä ja herkkuja myös kahvilaan saapuneille koiravieraille.

Hotellimme sijaitsi kävelymatkan päässä Andélista ja päivän aikana oli kiva käydä välillä huoneessa lepäämässä tai viemässä ostoksia. Yleensä suunnattiin päivän päätteeksi veljen luokse istumaan iltaa kokoontuen keittiön pöydän ympärille oluen ja pikkupurtavien kera. Takaisin hotellille pääsi kätevästi ratikalla ja matka kesti kävelyineen noin 20 minuuttia. Pitkän päivän päätteeksi oli ihanaa pulahtaa vaahtokylpyyn ja kömpiä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan. Hotel Angelis tarjoaa myös maittavan aamiaisen, joka sopi meille hyvin kun ei tarvinnut lähteä etsimään purtavaa heti aamusta.

Paikallisten suosimassa U Sadussa oli pakko käydä tälläkin reissulla. Paikka oli hieman hiljaisempi kuin kesällä, jolloin ulos katettu terassi on aina tupaten täynnä. Täältä saa hyvää olutta sekä ruokaa, mutta varsinkin kesällä pöytä kannattaa varata etukäteen jos mielii istuskelemaan aurinkoiselle terassille.

Yhtenä päivänä teimme reippaan parin tunnin lenkin ja kiipesimme Petrinin kukkulalle ihastelemaan maisemia. Kyllä kannatti reippailla ylös asti, sillä kaupunki näyttää vaan niin kauniilta kukkulalta katsottuna ja takaisin alas kaupunkiin vievän tien varrelta löytyy niin herkullisia trdelnikejä kuin Piparkakkumuseokin. Pienen kävelyreissun jälkeen on myös ehdottomasti ansainnut tuopin olutta ja annoksen marinoitua juustoa. Me nautimme näistä herkuista Lokalissa, jonne kannattanee muuten myös varata pöytä ainakin ruokailua varten.

Oli aika erilaista olla Prahassa tähän aikaan vuodesta, kun aiemmat reissut ollaan tehty kesällä. Nyt teki välillä mieli pysähtyä päivälliselle höyryävän keiton ääreen tai tilata jättimukillinen lattea, kun taas kesällä kaipasi viilennystä jääkahvin ja jäätelön merkeissä.

Tämän viimeisen kuvan leivoskojut löytyvät ainakin Naplavkan markkinoilta ja suosittelen ehdottomasti maistamaan noita ylhäällä näkyviä tuorejuustotäytteisiä mustikka- ja aprikoosileivonnaisia. Ihan taivaallisen hyviä! Niin kuin varmasti muutkin tämän kojun leivokset, sillä 11 aikaan suurin osa oli jo myyty. Onneksi kerkesimme vielä hakemaan omat palamme, jotka maksoivat muuten alle euron kappale.

Olipa vaan ihana reissu!  Kesäksi on luvassa hieman muita suunnitelmia reissailun sijaan, joten Prahan porukkaa näemme luultavasti seuraavan kerran vasta tulevana jouluna. Aikaisempia Prahan seikkailujamme ja reissuvinkkejä pääset lukemaan täältä.

Täällä on maattu kohta lähes viikko sängyn pohjalla sitkeää flunssaa potien, joten taidan keittää kupin teetä ja painua takaisin lepäilemään. Toivotaan että viikonloppuna olisin jo paremmassa iskussa ja pääsisin vihdoin leipomaan!

8 kommenttia

1. Oih mitä ihania kuvia! Tulee nälkä ja matkakuume! En ole Prahassa ikinä käynyt, mutta se asia pitää jossain vaiheessa korjata, ehdottomasti.

1. Kiitos kovasti! :) Toivottavasti pääset joskus seikkailemaan kauniiseen Prahaan! Mulla on vielä kokematta jouluinen Praha, olisi ihana päästä kiertämään joulumarkkinoita ja istahtaa kahvilaan hörppimään kuumaa omenasiideriä. Joskus sitten :)

2. Aika hauskan yllärin onnistuitte järjestämään! :D Kivan kuuloinen loma.. Pikaista paranemista!

1. Ja onneksi yllätys onnistui! Oli välillä vähän vaikeuksia kuunnella siskon matkasuunnitelmia niin, ettei vahingossa möläyttänyt jotain :D Kiitos, täällä aletaan onneksi olla jo kunnossa :)

3. Ihana matkapostaus, hyviä vinkkejä. Itselläni suunnitelma matkata tuonne myös lähiaikana. :)

1. Kiitos ja ihanaa jos vinkeistä on hyötyä! Suunnitelmasi kuulostaa erittäin hyvältä :)

4. Upeita kuvia ja tunnelmia!

http://www.pragueurbanadventures.com/ < Tsekkaa Kaura (ja kuka vaan matkaa Prahaan sunnitteleva) PUA:n sivuja ja muiten matkaajien arviointeja. ;) https://www.tripadvisor.fi/Attraction_Review-g274707-d2092160-Reviews-Prague_Urban_Adventures-Prague_Bohemia.html

Suomenkielisen opastuskin mahdollinen. :)

Pari viikon päästä pääsen fiilistelemään keväistä Prahaa. <3
    t. Mama P.

1. Kiitos Mama P.! Onneksi tuli otettua kuitenkin kuvia, vaikka ei meinannut jaksaa kantaa kameraa aina mukana. Näitä on vaan niin kiva katsella aina jälkeenpäin :)